Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

Mobilitätserziehung : eine empirische Untersuchung zur Situation in der Förderschule

The training of mobility in road-traffic : an empirical survey on the situation in schools for children with learning difficulties

  • In dieser Dissertation wurde untersucht, inwieweit Mobilitätserziehung stattfindet bzw. in welchem Umfang verkehrspädagogische Bemühungen in Förderschulen vorzufinden sind.Immer wieder wurde die mangelnde Präsenz der Verkehrserziehung beklagt. Was hat sich durch Einführung neuer Richtlinien und des neuen Begriffs der Mobilitätserziehung durch die Kultusministerkonferenz 1994 verändert? Mit Hilfe einer Fragebogenuntersuchung aller Förderschulen in Baden-Württemberg wurde der Ist-Zustand ermittelt. Im Blickfeld waren außerdem Grund- und Hauptschulen. Außerdem wurden Empfehlungen gegeben und Ansätze aufgezeigt, inwieweit Mobilitätserziehung in der Lehrerausbildung im Schulunterricht vermehrt eingebunden bzw. institutionalisiert werden kann.
  • The aim of this dissertation is to find out to what extent a training in mobility takes place respectively to what extent efforts are made to train pupils with learning difficulties in road-safety.Again and again the lack of road-safety-training has been deplored. Has there been any change since the introduction of new guidelines and the implementation of the new concept of mobility by the Kultusministerkonferenz of 1994? By means on a survey based on a questionnaire, which was addressed to all the schools for children with learning difficulties in Baden-Württemberg, the actual state of teaching mobility in was detected and represented in diagrams and charts. In the field of vision were also elementary schools.In addition suggestions were made and recommendations were presented in order to show different approaches how to include the training of mobility in the curriculum of the teacher-training, and how to increase the training in class itself.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Erwin Ender
URN:urn:nbn:de:bsz:93-opus-29529
Advisor:Werner Nestle
Document Type:Doctoral Thesis
Language:German
Publishing Institution:Pädagogische Hochschule Ludwigsburg
Date of final exam:2006/12/15
Release Date:2007/02/06
Year of Completion:2006
Tag:Mobilitätserziehung; Verkehrserziehung; verbesserte Lehrerausbildung
improved teacher training; road-safety-training; training of mobility
GND Keyword:Baden-Württemberg; Lehrerbildung; Verkehrserziehung
To order the print edition:263107531
Faculties:Fakultät für Sonderpädagogik / Institut für allgemeine Sonderpädagogik
DDC class:300 Sozialwissenschaften / 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitung