Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 2 of 6
Back to Result List

(Wie) Wird im Deutschunterricht erklärt? – Wissensvermittelnde Handlungen im Sprachunterricht der Sekundarstufe I.

(How) Does one explain subject matter in German classes? Knowledge transfer in language classes of secondary schools

  • Hauptgegenstand der Forschungsarbeit sind diskursanalytische Untersuchungen zu wissensvermittelnden Handlungen im Deutschunterricht der Sekundarstufe I. Im Mittelpunkt der Studie steht dabei die qualitative Auswertung von nonverbalen und verbalen Handlungen auf Lehrer- und Schülerseite, die im Grammatik-Unterricht der Klassen 7 und 8 für das „Erklären“ eingesetzt werden. Neben diesem empirischen Schwerpunkt geht es zudem um die theoretische Auseinandersetzung mit dem Begriff des Erklärens und seiner Abgrenzung von anderen wissensvermittelnden Handlungen. Das Ergebnis der Studie stellt eine Rekonstruktion typischer Strukturen, Merkmale und Strategien des schulischen Erklärens im Deutschunterricht dar.
  • This study examines how knowledge is transferred in German classes of secondary schools through teaching. The focus of this study is the qualitative analysis of verbal and non-verbal approaches of teachers and students that are employed to “explain” subject matter in 7th and 8th grade grammar classes. In addition to this empiric approach, a theoretical analysis of the term “explain” is given and how it is distinct from other methods of knowledge transfer through teaching. The result of this study is the reconstruction of typical structures, characteristics, and strategies that are employed to explain subject matter during German classes in secondary school.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Nicole Neumeister
URN:urn:nbn:de:bsz:lg1-opus-30274
Advisor:Rüdiger Vogt
Document Type:Doctoral Thesis
Language:German
Publishing Institution:Pädagogische Hochschule Ludwigsburg
Granting Institution:Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, Fakultät für Kultur- und Naturwissenschaften
Date of final exam:2011/10/10
Release Date:2011/10/25
Year of Completion:2011
Tag:Erklären; Erklärstrategien; institutionelles Erklären
German lessons; discourse analysis; explaining; secondary school
GND Keyword:Deutschunterricht; Diskursanalyse; Qualitative Analyse; Unterrichtssprache
Faculties:Fakultät für Kultur- und Naturwissenschaften / Institut für Sprachen
DDC class:400 Sprache / 400 Sprache, Linguistik
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitung